O szkole
- W szkole działa Samorząd Szkolny
- Ośrodek posiada dwa oddzielne budynki Internatu dziewcząt i chłopców
- Prowadzimy współpracę z zaprzyjaźnioną szkołą w Marburgu (Niemcy)
- Celem naszej szkoły jest dążenie do wszechstronnego rozwoju ucznia
Oddział rewalidacyjno-wychowawczy
Stymulacja polisensoryczna wg pór roku
Podstawą tej metody jest świat przyrody. Świat, którego jesteśmy częścią, od którego jesteśmy uzależnieni i poddani jego rytmowi. Jest on źródłem symboli podstawowych:
żywiołów, barw, zapachów, wrażeń dotykowych, słuchowych i termicznych.
Celem organizowania tego rodzaju zajęć jest przede wszystkim:
- Spotkanie się terapeuty z dzieckiem,
- spotkanie się dziecka z innymi dziećmi,
- tworzenie dobrych relacji między uczestnikami zajęć,
- bezpośredni kontakt ze światem przyrody,
- rozwijanie komunikacji za pomocą mowy ciała, języka emocji, bodźców sygnałowych, gestów, symboli oraz w sposób werbalny.
Metoda F. Affolter
Bogactwo wrażeń dotykowych, na których opiera się metoda Felicie Affolter, jest wykorzystywane dla rozwoju samoświadomości własnego ciała oraz poznanie jego możliwości. Zatem podstawą omawianej przeze mnie terapii jest dotyk dający możliwość gromadzenia nowych doświadczeń i służący rozwijaniu zdolności spostrzegania.
Metodę rehabilitacji, nauczania Felicie Affolter można określić, jako psychopedagogikę rozumnego działania dłoni. Autorka metody zwraca uwagę na ważną rolę dłoni, jako narzędzia ruchowo- chwytno- badawczo- poznawczo- komunikacyjnego,
które odgrywa szczególną rolę w poznaniu i przekształcaniu otoczenia, jak również pomaga
w integracji wielozmysłowej.
Integracyjne Sesje Ruchowe wg W. Sherborne
Ruch Rozwijający na bazie pracy Weroniki Sherborne jest wspaniałą zabawową formą terapii, wymagającą jedynie trochę czasu i dużego pomieszczenia, które nie ogranicza ruchów dziecka. Zapewne podczas tych zajęć można sobie przypomnieć pierwsze zabawy zokresu wczesnego dzieciństwa.
Ruch jest nieodzownym składnikiem ludzkiego życia, tak potrzebnym i naturalnym, że często zapominamy o jego walorach. Ruch ma szczególne znaczenie w wypadku dzieci, u których naturalna motoryka jest ograniczona.
Jest to metoda dość znana i stosowana z powodzeniem w pracy z dziećmi i dorosłymi z różnego rodzaju niesprawnościami. Zajęcia prowadzone metodą W. Sherborne pozwalają poznać dzieciom swoje ciało.
Ćwiczenia te nie są tylko dla dzieci, wykazujących własną aktywność. W zaproponowanych przez nas ćwiczeniach dziecko może być bierne, stroną aktywną jest tu dorosły. Można pozwolić odczuć dziecku, że ma tułów, plecy, biodra i ramiona. Taka świadomość daje podstawy myślenia dziecku do wyodrębnienia siebie z otoczenia.
Programy Aktywności Ch. Knilla
Programy aktywności Marianny i Christopher Knill są gotową propozycją postępowania terapeutycznego z osobą, której prawidłowy rozwój został z jakichś powodów zakłócony lub zahamowany. Pomagają dziecku doświadczać jego ciała jako jedności i wspomagają rozwój wyobrażenia ciała wtedy, gdy dziecko nie jest zdolne do używania swojego ciała aktywnie.
Ich zaletą jest zabawowa forma muzyczno-ruchowa. Każdy wykonywany ruch jest prosty. Dziecko uczy się rozpoznawać muzykę, kojarzy ją z ruchem fizycznym i ma satysfakcję z prawidłowego wykonania ruchu adekwatnie skojarzonego z muzyką. Sukces wpływa pozytywnie na samopoczucie dziecka. Pod wpływem sukcesu poprawia się koncentracja uwagi i pamięć. Poprawia się koordynacja nerwowo-mięśniowa. Poza tym przywraca wrażliwość dotykową co jest niezmiernie ważne w przypadku dzieci niepełnosprawnych, u których mózg został uszkodzony we wczesnym stadium rozwoju. |